آنژين قلبي در سالمندان در منزل

۵۸ بازديد

آنژين قلبي در سالمندان

آنژين قلبي سالمندان

در افرادي كه خون در ماهيچه هاي قلب آن ها اكسيژِن كافي ندارند، مجبور مي شوند براي حفظ پمپاژ خون سخت تر كار كنند. اين منجر به درد و يا ناراحتي در قفسه سينه و قسمت بالاي بدن مي شود و اغلب توسط بيماران به احساس سوء هاضمه تشبيه مي شود. از آنجايي كه مشكل مستقيماً در جريان خون رخ مي دهد، تشخيص درد ممكن است دشوار باشد. تفاوت بين انواع آنژين براي حفظ سلامتي ضروري است. آنژين يك مشكل قلبي نيست، بلكه يك علامت هشدار دهنده از يك مشكل اساسي عميق تر و جدي تر مي باشد. بسياري از افرادي كه آنژين را تجربه مي كنند، بعداً با بيماري عروق كرونر قلب تشخيص داده مي شوند كه اگر در مراحل اوليه به آن رسيدگي نشود، مي تواند تهديد كننده زندگي باشد.

حملات آنژين در افراد مسن به يكي از چهار راه رخ مي دهد. در اينجا يك مرور مختصر از علائم، درمان و گزينه هاي پيشگيري براي هر كدام آورده شده است. بلافاصله فكر نكنيد كه تنها به دليل اينكه عزيزتان از درد قفسه سينه خود را گرفته است، دچار حمله قلبي شده است، اما از تماس با امدادگران نيز دريغ نكنيد.

چه زماني فرد به بيماري آنژين صدري دچار مي شود؟

آنژين اغلب زماني اتفاق مي‌افتد كه عضله قلب به خون بيشتري از خون نياز دارد، مثلاً در زمان فعاليت بدني يا احساسات شديد. شريان هاي باريك شديد ممكن است به خون كافي اجازه دهند زماني كه نياز به اكسيژن كم است، مانند زماني كه نشسته ايد، خون كافي به قلب برسد. اما، با فعاليت فيزيكي، مانند راه رفتن از تپه يا بالا رفتن از پله ه، قلب سخت تر كار مي كند و به اكسيژن بيشتري نياز دارد.

آنژين و نارسايي قلبي در سالمندان

علائم آنژين قلبي

  • سرگيجه
  • تنگي نفس
  • تعريق
  • خستگي
  • حالت تهوع

هريك از علائم ذكر شده را داريد بايد فورا به پزشك مراجعه تا پزشك نوع آنژين را مشخص كند كه آيا آنژين ناپايدار است كه ممكن است زمينه ساز حمله قلبي بشود. يا اينكه آنژين پايدار  است كه مي توان گفت شايع ترين نوع اين بيماري مي شود و با استراحت برطرف مي شود 

انواع آنژين قلب

داروي آنژين قلبي

  • آنژين پايدار (خاموش)

آنژين پايدار يا خاموش شايع ترين شكل آنژين در افراد مسن است و در يك الگوي قابل شناسايي رخ مي دهد. قسمت ها معمولا حداكثر 5 دقيقه طول مي كشد. ضربان قلب به سرعت افزايش مي يابد و باعث مي شود بيمار احساس كند كه در حال انجام ورزش هاي شديد است. اين درد احتمالاً ابتدا در قفسه سينه، با تابش تدريجي به بازوها و قسمت بالاي كمر احساس مي شود. آنژين پايدار معمولاً به اشتباه به عنوان سوزش سر دل يا سوء هاضمه تعبير مي شود و مي توان آن را با داروهاي تجويزي كنترل كرد. انجمن قلب آمريكا مشاهده مي كند كه استرس عاطفي، سيگار كشيدن و قرار گرفتن در معرض دماي شديد، گرم يا سرد، ممكن است محرك يك دوره آنژين پايدار باشد.

  1. اين آنژين با استراحت و مصرف دارو از بين مي رود
  2. احساس دري كه داريد 5 دقيقه مي باشد
  3. دراكثر مواقع هنگام ورزش كردن و بالارفتن از پله بروز مي دهد
  4. اين آنژي دردي مشابه با درد قفسه سينه دارد
  • آنژين ناپايدار

اين نام به تنهايي نشان مي دهد كه آنژين ناپايدار وضعيت جدي تري است. اين به صورت پراكنده رخ مي دهد و دوره هاي آن از نظر مدت زمان (30 دقيقه غيرمعمول نيست) و شدت آن متغير است. درد مي‌تواند شديد باشد و نشانه‌اي قوي از حمله قلبي است. دارو براي جلوگيري از اين اثرات كار چنداني انجام نمي دهد.

  1. عموما هنگام استراحت فرد رخ مي دهد
  2. ممكن است اين درد را به مدت 30 دقيقه تجربه كنيد.
  3. در برخي موارد با دارو و استراحت از بين نمي رود
  4. به صورت ناگهاني بروزمي دهد
  • آنژين پرينزمتال

در اين نوع از آنژين اسپاسم ناگهاني در شريان كرونر بروز مي دهد كه در نهايت موجب بروز احساس درد در قفسه سينه كه بسيار شديد و آزردهنده است رخ مي دهد كه در اثر باريك شدن شربان، جريان رسيدن خون كم مي شود. اين آنژين در اكثر موارد به صورت خوشه اي  و در شب هنگام استراحت اتفاق مي افتد از جمله مواردي كه موجب ايجاد آنژين پرينزمتال است، مي شود به استعمال دخانيات از جمله سيگار كشيدن، استرس و اظطراب، مصرف برخي داروها نظير داروهاي ميگرني مي باشد.

  1. با استفاده از دارو، درد كاهش مي يابد
  2. اين آنژي نيز در مواقع استراحت رخ مي دهد
  3. دردي كه احساس مي كنيد شديد است

 آنژين قلبي صدري

درمان آنژين صدري

افراد مبتلا به آنژين صدري يا گاهي اوقات به عنوان آنژين پايدار شناخته مي شوند، دوره هايي از درد قفسه سينه دارند. ناراحتي هايي كه معمولاً قابل پيش بيني و كنترل هستند. ممكن است هنگام دويدن يا اگر با استرس دست و پنجه نرم مي كنيد، آن را تجربه كنيد.

به طور معمول اين نوع ناراحتي قفسه سينه با استراحت، نيتروگليسيرين يا هر دو تسكين مي يابد. نيتروگليسيرين شريان‌هاي كرونر و ساير رگ‌هاي خوني را شل مي‌كند و ميزان خوني را كه به قلب بازمي‌گردد كاهش مي‌دهد و بار كاري قلب را كاهش مي‌دهد. با شل كردن عروق كرونر، خون رساني به قلب را افزايش مي دهد.

اگر احساس ناراحتي در قفسه سينه داريد، حتماً براي ارزيابي كامل و احتمالاً آزمايشات به پزشك مراجعه كنيد. اگر آنژين پايدار داريد و درد قفسه سينه راحت‌تر و بيشتر مي‌شود، فوراً به پزشك مراجعه كنيد زيرا ممكن است علائم اوليه آنژين ناپايدار را تجربه كنيد.

بررسي و تشخيص آنژين

تشخيص آنژين قلبي

همانطور كه بالاتر ذكر شد در صورت داشتن هر يك از علائم آنژين صدري لازم است كه حتما به پزشك مراجعه كرده و تا ميزان شدت بيماري و انجام تاييد تشخيص تنگي عروق كرونر با استفاده از آزمايش هاي زير صورت بگيرد:

آزمايش خون

تست خون براي مشخص كردن كردن عملكرد كبد، كليه و كم خوني  كاربردي بوده و همچنين براي فهميدن ميزان كلسيم و پتاسم بدن ضروري مي باشد، برخي از بيماري ها هستند كه ممكن موجب بروز بيماري و حمله قلبي شوند كه شامل چربي خون بلا و ديابت است كه لازم است مورد بررسي قرار بگيرند در واقع نتايج اين آزمايش كمك شاياني به ادامه درمان و آنژيوگرافي مي كند و امري مهم است.

اشعه ايكس قفسه سينه

اين آزمايش تصويربرداري غيرتهاجمي به پزشك كمك مي كند تا ساير منابع درد قفسه سينه مانند ذات الريه را رد كند. تصويربرداري با اشعه ايكس شامل قرار دادن قفسه سينه در معرض دوز كمي از اشعه براي توليد تصاويري از قفسه سينه و قلب است. براي اطلاعات بيشتر در مورد اشعه ايكس به صفحه ايمني مراجعه كنيد.

سي تي قفسه سينه

سي تي سي سي تست حساس تري نسبت به اشعه ايكس قفسه سينه است كه مي تواند علل ديگر درد قفسه سينه مانند بيماري آئورت يا لخته شدن خون در رگ هاي خوني ريه را شناسايي كند. اين آزمايش تصويربرداري تجهيزات ويژه اشعه ايكس را با رايانه هاي پيچيده تركيب مي كند تا تصاوير متعددي از قفسه سينه و قلب توليد كند. براي اطلاعات بيشتر در مورد اشعه ايكس به صفحه ايمني مراجعه كنيد.

توموگرافي كامپيوتري كرونر (CT) آنژيوگرافي

اين آزمايش عروق كرونر (رگ‌هاي خوني كه خون و اكسيژن را به قلب مي‌رسانند) را ارزيابي مي‌كند تا ميزان باريك شدن شريان‌ها به دليل پلاك بدون نياز به كاتتر تهاجمي از طريق شريان‌ها به داخل رگ‌ها را تعيين كند. قلب. ماده كنتراست از طريق يك خط كوچك در وريد بازو تزريق مي شود، مشابه خطوطي كه براي خون گيري استفاده مي شود.

تصويربرداري رزونانس مغناطيسي (MR)

هدف اصلي اين آزمايش تعيين جريان خون خوب به عضله قلب است. اگر نواحي با كاهش جريان خون وجود داشته باشد، اين مي تواند نشان دهنده پلاك با باريك شدن عروق خوني باشد. اين ارزيابي جريان خون ممكن است دو بار در طول معاينه با استفاده از ماده حاجب انجام شود. اولين بار ممكن است پس از تجويز يك دارو انجام شود كه مانند ورزش بر قلب فشار وارد مي كند. بار دوم در حالت استراحت خواهد بود. انجام ارزيابي هم با استرس و هم با استراحت به تعيين اينكه آيا كاهش جريان خون فقط با ورزش اتفاق مي‌افتد كمك مي‌كند. اين معاينه همچنين مي تواند عملكرد قلب را ارزيابي كند و مشخص كند كه آيا اسكار در عضله قلب وجود دارد يا خير. دستگاه هاي MRI از يك ميدان مغناطيسي قدرتمند، امواج راديويي و يك كامپيوتر براي توليد تصاوير دقيق استفاده مي كنند. براي اطلاعات بيشتر در مورد MRI به صفحه ايمني MRI مراجعه كنيد.

آنژيوگرافي كاتتر

در اين آزمايش تصويربرداري تهاجمي، يك لوله پلاستيكي نازك و بلند كه كاتتر ناميده مي‌شود، با استفاده از يك سوزن وارد شريان كشاله ران يا دست مي‌شود. كاتتر با يك سيم به داخل عروق كرونر هدايت مي شود و براي تزريق مواد حاجب به طور مستقيم به عروق كرونر استفاده مي شود تا مشخص شود كه آيا باريك شدن رگ هاي خوني وجود دارد يا خير. تصاويري از ماده كنتراست در رگ هاي خوني با استفاده از اشعه ايكس گرفته مي شود. بخش هاي باريك رگ ها را مي توان با استفاده از بالون يا استنت دوباره باز كرد.

اكوكارديوگرام

در طي اين آزمايش، از يك مبدل كه امواج صوتي با فركانس بالا توليد مي كند، براي ايجاد تصاوير متحرك از قلب استفاده مي شود. حركت ديواره هاي قلب ارزيابي مي شود. اگر حركت در بخشي از ديواره قلب كاهش يابد، اين مي تواند نشان دهنده كاهش جريان خون ناشي از باريك شدن شريان كرونر باشد. همچنين مي‌توان تصويربرداري را با يك عامل دارويي كه بر قلب فشار مي‌آورد براي تشخيص كاهش حركت در بخشي از عضله قلب با استرس انجام داد.

توموگرافي كامپيوتري با انتشار تك فوتون ميوكارد (SPECT)

اين تست استرس همراه با تصويربرداري با ردياب پزشكي هسته اي انجام مي شود. در طول تست استرس تصويربرداري، معمولاً از بيمار خواسته مي‌شود تا نوعي تمرين بدني مانند راه رفتن روي تردميل انجام دهد. اگر بيمار به هر دليلي قادر به انجام ورزش نباشد، ممكن است از داروهايي استفاده شود كه پاسخ قلب به ورزش را تقليد كنند. در اوج ورزش يك ردياب راديواكتيو به خون تزريق مي شود و تصاويري از قلب گرفته مي شود. ردياب راديواكتيو همراه با خون جريان مي يابد و نشان مي دهد كه آيا ناحيه اي از قلب با كاهش جريان خون وجود دارد يا خير.

استخدام پرستار در منزل

آنژين صدري و درد قفسه سينه سالمندان در منزل

چنانچه شما يا هر يك از اعضاي خانواده تان دچار اين بيماري شديد، مي توانيد از طريق تماس باما براي استخدام پرستار بيمار در منزل اقدام كنيد، مركز پرستاري مهرگان نو با داشتن كادري حرفه اي و مجرب توانايي مراقبت و پرستاري از بيمار شما را به صورت تمام وقت، ساعتي و هفتگي مي باشد.

اين مجموعه مفتخر است كه با اعزام پرستار خانم و آقا در تمام نقاط كرج از جمله مهرشهر، گلشهر، گوهردشت، عظيميه و.... بهترين خدمات پزشكي و پرستاري را براي شما به ارمغان بياورد.

منبع:

https://mehreganno.com/post/50/%D8%A2%D9%86%DA%98%DB%8C%D9%86-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.