هزينه كلاس آموزش گوهرشناسي تهران

۶۰ بازديد

در عرصه بزرگ دنياي طلا و جواهرات، گوهرهاي قيمتي رنگي، علاوه بر نقش انكار ناپذيرشان زيبايي منحصر به فردي نيز دارند. همگام با پيشرفت علم و تكنولوژي در صنعت طلا و جواهر ، يادگيري و آموزش علم گوهرشناسي به يك ضرورت تبديل گرديده است.

علم گوهرشناسي از جمله دستاوردهاي جديد بشري است كه در جهت شناسايي و درجه بندي انواع گوهرها كاربرد دارد. در واقع گوهرشناسي دانشي است كه در راستاي شناخت سنگ هاي قيمتي و مصنوعي پايه ريزي شده است. اولين مركز آموزش گوهرشناسي در جهان، موسسه آمريكايي GIA مي باشد كه استانداردها و قواعد آموزشي آن در دنيا اعمال مي گردد.

بواسطه آموزش و فراگيري مهارت گوهر شناسي مي توان گوهرهاي مصنوعي بسيار با كيفيت ساخت و يا اينكه شكل ظاهري گوهرهاي رنگي طبيعي را تغيير و بهبود داد. دوره گوهرشناسي سنگ هاي قيمتي يكي از دوره هاي آموزش طلا سازي آموزشگاه طلافنون مي باشد .

در علم گوهرشناسي ، مهم ترين اصل و هدف شناسايي گوهرها ، درجه و رتبه بندي و ارزش گذاري آن هاست كه اين مهم بواسطه گذراندن دوره هاي گوهرشناسي در آكادمي هاي معتبر امكان پذير است.

گوهرشناسي

 

گوهر شناسي در واقع شاخه اي از كاني شناسي است كه مرتبط با سنگ هاي قيمتي مصنوعي و طبيعي است . گوهر شناسي يكي از فعاليت ها و تخصص هاي جواهرشناسان مي باشد و جواهر فروشان با داشتن اين مهارت مي توانند سنگ هاي قيمتي را شناسايي و ارزيابي كنند . تاريخچه ي گوهرشناسي به قرن نوزدهم باز مي گردد . اين رشته اكنون در سراسر دنيا و همچنين ايران تدريس مي شود .

فراگيري گوهرشناسي به ما مي آموزد كه شناخت و تعيين و تشخيص هويت سنگ ها ديگر با چشم غير مسلح و انجام آزمايشات تخريبي ممكن نيست بلكه بواسطه ابزارها و بررسي و كاوش در زمينه شناسايي آن ، مي توان كيفيت گوهر سنگ رنگي را تشخيص دهد و درجه آن را تعيين نمود.

فاكتورهاي جهاني ارزش بندي گوهرها به عواملي چون كميابي، رنگ، پاكي و برش خوب آن ها بستگي دارد. در صورتي كه گوهري تمامي ويژگي هاي ذكر شده را داشته باشد، باارزش و قيمتي است و هر فردي از عهده خريد آن برنمي آيد اما در اكثر موارد گوهرها و سنگ هاي رنگي داراي تمام اين مشخصات نيستند و يك يا دو مورد را شامل مي شوند كه به آن ها سنگ هاي نيمه قيمتي گفته مي شود كه قيمت ارزان تري دارد.

در نتيجه اين موارد است كه زمينه اي فراهم شده تا گوهرهاي مصنوعي ساخته شوند و يا برخي گوهرها بهسازي گردند. شناسايي اين نوع از گوهرها و سنگ هاي قيمتي تنها بوسيله فرد گوهرشناس و به كمك دستگاه هاي گوهرشناسي امكان پذير مي باشد.

در دوره آموزش شناسايي گوهرهاي سنگي رنگي ، شناسايي گوهرها بر اساس ويژگي هاي فيزيكي، تركيبات شيميايي و خواص نوري سنگ انجام مي گيرد. در طي مسير اين دوره هنرجويان موارد بسياري را مي آموزند از قبيل :

  1. توانايي شناسايي و تفكيك گوهرها
  2. تشخيص گوهرهاي مصنوعي و طبيعي
  3. ارزيابي كيفيت هر نمونه سنگ رنگي
آموزش گوهرشناسي


هدف از گوهرشناسي شناسايي سنگ هاي قيمتي، تاييد صحت، ارزيابي كيفيت و تشخيص فوايد و مزاياي درماني انواع سنگ هاي جواهر مي باشد. علم گوهر شناسي بر اساس و پايه ي مشاهده است و نيازي به وسايل و لوازم گران قيمت براي اين كار نيست و تنها با داشتن آگاهي و دانش لازم مي توان به تجزيه و تحليل سنگ هاي قيمتي پرداخت . يكي از اهداف گوهر شناسي تعيين ارزش و قيمت سنگ هاست .

انواع سنگ ها از لحاظ ساختار

  • سنگ هاي طبيعي
  • سنگ هاي مصنوعي
  • سنگ هاي مشابه سازي
  • سنگ هايي كه نمونه طبيعي ندارند

سنگ هاي طبيعي در طبيعت يافت شده‌ و در مرور زمان به وجود آمده‌ اند .
سنگ هاي مصنوعي توسط انسان در آزمايشگاه ها ساخته مي شوند ولي كاملا از نظر تمامي خواص مشابه نمونه ‌هاي طبيعي خود هستند .
سنگ هاي مشابه ‌سازي ، سنگ هايي هستند يا مصنوعي و يا طبيعي كم ارزش ، كه به جاي سنگ طبيعي فروخته مي شوند .
سنگ هاي بدون نمونه طبيعي ، در آزمايشگاه توليد ميشوند و در طبيعت نمونه اي مثل آن وجود ندارد مانند سنگ زير‌كنيا.

كلاس گوهرشناسي



  1. Crystal بلور
  2. Amorphous مواد بي نظم

الماس ها
الماس ها يكي از سخت ترين مواد شناخته شده مي باشند . اغلب افرادي كه الماس خريد و فروش مي كنند به كمك يك متخصص سنگ هاي قيمتي معروف به گوهرشناس نياز دارند.

آموزش در دوره گوهر شناسي الماس توسط گوهرشناسان به آنها مهارت شناسايي، ارزيابي و درجه بندي سنگ هاي قيمتي را مي دهد.



چه نكاتي را در دوره آموزش گوهرشناسي فرا مي گيريد؟
در كلاس هاي آموزش گوهر شناسي شما ويژگي‌ها و خواص انواع مختلف سنگ‌هاي قيمتي را ياد مي‌گيريد كه شامل مباني گوهر شناسي، آشنايي با سنگ‌هاي رنگي، جداسازي سنگ‌هاي طبيعي از نمونه‌هاي مصنوعي، آشنايي با ابزار و وسايل گوهر شناسي و چگونگي كار با آن‌ها مي‌باشد.

شما پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي مي‌توانيد وارد بازار كار شويد و كسب درآمد نماييد. از لحاظ آينده كاري رشته‌ي گوهر شناسي با توجه به متقاضياني كه براي زيورآلات ساخته شده با سنگ‌هاي طبيعي وجود دارد، تضمين شده است، پس مي توانيد با شركت در دوره‌هاي آموزش گوهرشناسي و آموزش نكات و تكنيك‌ها از صفر تا صد و به دست آوردن مهارت‌هاي لازم، به درآمد برسيد.

لزوم شناسايي سنگ هاي رنگي
يكي از مهمترين عوامل موفقيت در تجارت جواهرات و سنگ هاي قيمتي، داشتن دانش گوهرشناسي است. شناسايي سنگ هاي رنگي با رنگ هاي منحصر به فردي كه دارند ، وظيفه گوهرشناس است كه به كمك ابزارهاي مختلف كيفيت سنگ ها را تشخيص مي دهد و ارزش گذاري و تعيين قيمت مي نمايد.

شناسايي ارزش سنگ هاي رنگي امري كاملا علمي است كه گوهرشناس به دليل داشتن علم كافي و گذراندن دوره هاي لازم ، به راحتي مي تواند انجام دهد.

اين امر از طريق خواص نوري و فيزيكي سنگ ها انجام مي گيرد ، همچنين مي توان با استفاده از تكنيك هاي كاني شناسي در علم گوهر شناسي به شناسايي سنگ هاي قيمتي پرداخت و براي اين كار مي توانيم از آزمون خراش استفاده كنيم كه با استفاده از آن مي توان مقدار سختي سنگ جواهر را تشخيص داد .
امروزه تجهيزات و وسايل آزمايشگاهي مدرن و پيشرفته اي وجود دارد كه مي توانيم از آنها براي تشخيص و شناسايي سنگهاي قيمتي و با ارزش استفاده كنيم .

ابزارهاي شناسايي گوهر و سنگ هاي رنگي
مهم‌ترين ابزارهاي گوهرشناسي شامل موارد ذيل مي باشد:

  • ذره بين
  • رفركتومتر
  • ميكروسكوپ گوهرشناسي دو چشمي
  • پلاريسكوپ
  • دايكروسكوپ
  • چلسي فيلتر
  • ترازو مخصوص گوهر‌شناسي
  • اسپكتروسكوپ

كاربردي ترين ابزار براي كارشناس گوهرشناس، ذره بين (Loup) 10X است. اين وسيله به شما كمك مي‌كند تا شفافيت، كيفيت و قيمتي بودن سنگ را تشخيص دهيد.

دستگاه رفركتومتر براي شناسايي ضريب شكست سنگ ، كاربرد دارد.

از دستگاه ميكروسكوپ گوهرشناسي دو چشمي براي كسب اطلاعات دقيق راجع به هويت و كيفيت سنگ و هم چنين كشف ناخالصي ها مي توان بهره برد و جز موارد خاص استفاده از آن توصيه نمي گردد .

ابزار دايكروسكوپ به منظور تشخيص چند رنگي بودن سنگ ها و تفكيك سنگ هاي قيمتي از مصنوعي مي باشد.

براي تهيه ابزار طلاسازي با تلفن هاي آموزشگاه تماس بگيريد .

ارزش‌ گذاري گوهر
چهار عامل مهم در قيمت و ارزش سنگ تاثيرگذار هستند كه به اختصار به آنها 4CS گفته مي شود و عبارتند از :

  1. Color (رنگ)
  2. Clarity (پاكي)
  3. Cut (برش)
  4. Carat Weight (وزن)

از اين چهار مورد مهم ترين عامل قيمت ‌گذاري عامل رنگ مي باشد ، زيرا با چشم غير مسلح قابل رويت است . در صورتي كه سنگي داراي ناخالصي بيروني يا دروني باشد بر اساس نوع ناخالصي آن سنگ افت قيمت پيدا مي كند.

براي مثال اگر ناخالصي موجود در داخل سنگ از جمله حباب ، شكستگي و يا وجود يك شئ خارجي در داخل سنگ باعث جلوگيري از عبور نور شود سنگ از ارزش پايين‌تري برخوردار خواهد بود.

ولي وجود ناخالصي در سنگ‌ها اجتناب ‌ناپذير بوده و به‌ همين دليل براي پاكي سنگ ها درجات مختلفي در نظر گرفته شده است . در بعضي سنگ ها نيز وجود ناخالصي پديده اي را ايجاد كرده كه باعث افزايش زيبايي و قيمت گوهر شده است . براي مثال دو پديده ستاره اي (Asterism) و پديده چشم گربه اي (Cat Eye)

وزن سنگ نيز يكي از مهم ترين عوامل قيمت ‌گذاري مي باشد و در سنگ‌ هاي گران بها نظير الماس ، وزن باعث رشد تصاعدي قيمت مي شود .

در دنياي پيشرفته امروز همراه با پيشرفت تكنولوژي ، صنعت توليد و پرورش سنگ هاي مصنوعي نيز بسيار پيشرفت داشته است . بنابراين همواره موضوع طبيعي و يا ساختگي بودن سنگ ها مورد بحث بوده و قيمت گذاري سنگ ها نيز بر اين اساس صورت مي گيرد .

تمام تلاش آزمايشگاه‌ هاي توليد سنگ براي طبيعي تر كردن سنگ هاي ساختگي و فروختن آن به قيمت بالاتر بوده و اين موضوع به اهميت بالا بردن اطلاعات در رابطه با سنگ ها مي ‌افزايد .

روش هاي مختلفي براي توليد سنگ ها در لابراتوار وجود دارد . براي مثال يكي از اين روش ها كه روش ذوب نام دارد در شروع از يك سنگ طبيعي و يك كريستال استفاده مي كنند و با قرار دادن آن‌ها در فشار و حرارت مشخص باعث ذوب شدنشان مي شوند و سنگ طبيعي در اطراف كريستال مادر ، تشكيل كريستال مي دهد .

از اين فرايند يك تكه سنگ استوانه ‌اي شكل به حداكثر ارتفاع ۱۰ سانتي متر و قطر ۴ سانتي متر تشكيل شده كه Boule ناميده مي شود . انواع ديگر توليد سنگ نيز وجود دارد .

همانطور كه در بالا اشاره شد وجود ناخالصي در سنگ ها باعث افت ارزش سنگ مي شود ، بنابراين روش‌هايي براي از بين بردن اين ناخالصي ها ابداع شده كه به آن ها بهسازي گفته مي شود .

بهسازي براي دو منظور افزايش زيبايي و استحكام بر روي سنگ ‌هاي طبيعي انجام مي گيرد . معمولا در تمامي روش هاي بهسازي از عناصر طبيعي و حرارت استفاده مي شود . از جمله اين روش ها نيز مي توان به روش پرتو افكني (Irradiation) اشاره كرد .

در اين روش ابتدا سنگ حرارت ديده و سپس با امواج كوتاه مانند رادياكتيو مورد تهاجم قرار مي گيرد . اين كار باعث تغيير رنگ در سنگ مي شود كه البته ممكن است اين رنگ هميشگي نبوده و در مجاورت نور كمرنگ شود و يا رنگ از بين برود .

دوره گوهر شناسي سنگ هاي رنگي
اين دوره براي اولين بار در آموزشگاه طلاسازي طلافنون در شعبه شهرك غرب برگزار مي شود .

استاد مدرس دوره جناب آقاي حميدرضا فلزي هستند .

كارشناس عالي گوهرشناسي از GIA آمريكا وHRD Antwerp بلژيك

كارشناس ارزش گذاري گوهرها ، جواهرات و آنتيك از رويال آكادمي انگلستان

كارشناس فروشندگي حرفه اي و آداب رفتاري تجارت طلا و جواهر از رويال آكادمي انگلستان

اين دوره در ۱۰ جلسه ۴ ساعته برگزار مي شود .

زمان دوره ۳شنبه ها از ساعت ۹ صبح الي ۱ بعد از ظهر مي باشد .



افزايش كيفيت سنگ هاي قيمتي
استفاده از سنگ هاي قيمتي در جواهرسازي ، نياز به زيبايي هاي طبيعي دارد . آرايش دادن و زيبايي بخشيدن به ظاهر سنگ ها يكي از وظايف گوهرشناسان است . گوهرشناس با استفاده از شيوه هاي علمي به بهبود كيفيت ، بهبود رنگ و افزايش شفافيت و همچنين از بين بردن ترك و شكستگي هاي موجود در سنگ هاي گران قيمت و ارزشمند مي پردازد.

براي خريد ابزار طلا و جواهر سازي با تلفن هاي ما تماس بگيريد .



كلاس هاي گوهر شناسي
بررسي سنگ هاي قيمتي در دو مرحله انجام مي شد . در مرحله ي اول بايد تشخيص دهيم كه سنگ مورد بررسي اصل است يا تقلبي و در مرحله ي بعد در صورت اصل بودن آن به بررسي ويژگي ها و خواص آن مي پردازيم .

براي اطلاع از نحوه ي برگزاري و ثبت نام كلاس هاي گوهر شناسي آموزشگاه طلا سازي طلا فنون با شماره تلفن مندرج در سايت تماس حاصل فرماييد .


تشخيص سنگ هاي قيمتي
توليد سنگ هاي قيمتي در آزمايشگاه ، باعث شده استفاده از علم گوهرشناسي بعنوان يكي از مهم ترين شاخه ها در زمينه جواهر سازي به حساب بيايد و بسياري از جواهر سازان با بهره مندي از علم گوهرشناسي مي توانن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.